Kamp ved middagsbordet

22. februar 2005

Alder:
8 mdr.

Kamp ved middagsbordet

Hej Helen

Jeg har altså brug for et godt råd. Min søn på lige godt 8 mdr er begyndt at brokke sig gevaldigt ved måltiderne. Han er en bestemt lille herre. Efter et par bidder/ skefulde piver han, brokker sig. Nogen gange vil han have lidt at drikke, andre gange skal han have en ske i hånden eller andet, så han ligesom er med. Men for pokker det holder hårdt at få maden i ham, når seancen skal pakkes ind i egen ske, kop m.m. som han kan koncentrere sig om, mens jeg så giver ham mad imens.

Han har stort set fra starten af, da vi begyndte på skemad (4 mdr) været med. Og det har jeg slet ...

Annonce

... ikke et problem med. Men det er ligesom om, at det ikke er godt nok længere.

Især morgenmaden og frokosten, som er varm mad, er de helt store frustrations-måltider. Om aftenen får han rugbrødshapser, grønt, frugt m.m og det går vældigt.

Så sig mig, er det her en fase i jeg-kan-selv-og-vil-selv-bestemme-det-hele....? Og hvad skal jeg gøre med morgenmaden og frokosten? Morgenmaden er enten øllebrød eller havregrød, frokosten er som regel noget kartoffel, grøntsager, kød og sovs af en art.
Tænker om han bare skal have "hapser" hele døgnet i en periode? Hvad siger du?

Hilsen Dianna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39